Skyd gode billeder din smartphone eller kamera

– Derfor skal du bruge gode billeder i din markedsføring

Show it, don’t tell it. Begrebet er et råd til forfattere, men i virkeligheden gælder det for alt storytelling; også billeder og video. Du kan have det mest fantastiske produkt, men så længe billedkvaliteten er middel eller en kampagne er visuelt kedelig, er markedsføringen spildt.

Det betaler sig at investere i en dygtig fotograf, som omdanner billeder til værdi for din virksomhed.
Som erhvervsfotograf kan jeg fange din historie på video og billeder. Billeder, der skaber blikfang og interesse – og på den måde tiltrækker langt flere kunder til din virksomhed, lige meget om det er lokale kunder fra Odense, København eller Århus. Dine billeder repræsenterer dit brand, og derfor bør du ikke ”nøjes”.

I denne artikel kommer vi ind på emner omkring professionel fotografering, hvorfor du har brug for en professionel fotograf til din markedsføring, samt hvordan du selv kan skyde gode billeder med din smartphone. Kort sagt: det virker.

Indhold:

Sådan skyder du gode billeder med din smartphone eller kamera:

Fem gode grunde til at bruge gode og professionelle billeder i din markedsføring.

Professionelle Portrætter - Fotograf Claus Lillevang

Professionelle portrætter

Hvorfor skal du have et professionelt portræt?

Dit online portræt er dit visuelle førstehåndsindtryk. Det er mere end bare at lægge ansigt til dit navn. Det er ingen hemmelighed, at de fleste potentielle kunder vil google dig eller din virksomhed, kigge på dine sociale medier og klikke ind på din hjemmeside, inden de kontakter dig. Ved at anvende professionelle portrætter på dine Facebook, hjemmeside og LinkedIn-profil, bygger du bro og tillid mellem dig og dem, der kigger på din profil. Professionalisme og æstetik hører sammen for at skabe troværdighed og blikfang.

Derudover, så hjælper et professionelt billede dig med at blive taget alvorligt. Det udtrykker, at du tager dig selv og din virksomhed seriøst, at du sørger for at ting bliver gjort ordentligt, og at du er opdateret med de nyeste trends. Andre vil ud fra dit billede kunne se, hvem de har med at gøre, og billedet kan være afgørende for at overbevise andre til at handle eller samarbejde med dig.

Derfor er det vigtigt, at du viser dem noget, de kan lide. Som professionel fotograf er jeg ikke bare ekspert i at finde den bedste vinkler, men kan også rådgive dig om påklædning, farver, udtryk og baggrund. Jeg vejleder dig i at posere naturligt, troværdigt og interessant. Du får muligheden for at repræsentere din virksomhed og din person, som du ønsker, at andre skal se den.

Det er en rigtig god idé at have forskellige professionelle portrætter til forskellige medier. For eksempel er det oplagt, at du på LinkedIn fremstår professionel, at du på Instagram har et spændende billede, og at du på Facebook har et mere afslappet profilbillede. Min opgave er dog at få alle billederne til at ”passe” sammen.

En potentiel kunde bliver mere tryg og interesseret, når dit professionelle billede dukker op i en Google-søgning.

Gode billeder til SoMe

– Facebook og LinkedIn

Det er meget nemmere at komme i kontakt med et publikum med visuelle virkemidler. Faktisk bør du – hvis du ikke allerede har – skabe en billedbank med professionelt billeder, som du kan bruge på sociale medier. Disse billeder er uvurderlige i forhold til at ramme en målgruppe, og så kan de justeres til de forskellige sociale medier som Facebook og LinkedIn.

Det er muligt at købe stock-billeder, og bruge dem som dit visuelle udtryk – og det hjælper sikkert også i nogle sammenhænge. Men ikke, hvis du ønsker at kunderne skal kende dig og din virksomhed. Summen af kardemommen er, at købte stock -billeder jo netop ikke repræsenterer DIG eller DIN virksomhed. De kan også medvirke til at give et forkert indtryk af dig. Brug meget hellere egne, originale billeder, som kunderne ikke kan finde andre steder. Disse billeder siger noget om dig og din historie.

Et billede siger som sagt mere end tusind ord, og både samarbejdspartnere og kunder vil straks vurdere, om dine billeder er værd at kigge videre på eller ej. I dag har alle med en smartphone adgang til et udmærket kamera, og dertil hører en masse forskellige foto-apps. Der er med andre ord mange konkurrenter, og nogle bliver meget dygtige til deres nye fotohobby. Men i professionel markedsføring vil kunder kunne lure, om der er brugt en professionel fotograf. En fotograf har viden, kurser, kender sit udstyr fuldt ud og kan i efterredigeringen få slutproduktet til at gå op i en højere enhed.

Professionelle Portrætter - Laura Valgreen - Fotograf Claus Lillevang

Billeder til din hjemmeside

– Få bedre billeder i dit “butiksvindue”

Du ved at en virksomheders hjemmesider er et digitalt ”butiksvindue” eller ”shop window”? Det virker på samme måde som i en fysisk forretning, altså at gøre forbipasserende/besøgende nysgerrige, fastholde deres interesse og give de potentielle kunder lyst til at handle – eller samarbejde – med dig.

Det er derfor essentielt, at din hjemmeside er visuelt indbydende. Billeder har en magt, som enten kan skabe flere kunder eller sende dem langt væk, og derfor er det en god idé at arbejde sammen med en professionel fotograf, der kan hjælpe til med førstnævnte. Med gode billeder kan du transformere din hjemmeside til et iøjnefaldende og attraktivt website, som fastholder kunder – og får dem til at vende tilbage igen.

Vidste du, at billeder også kan hjælpe til med at kunder bedre finder din hjemmeside på nettet. Den er god nok. Billeder kan optimeres til SEO, altså ”search engine optimazation”, hvilket betyder, at det er muligt at få dine billeder bedre frem i søgemaskiner, som for eksempel Google. Det kan alt andet lige betyde, at dine billeder bliver valgt frem for en konkurrent, fordi dit billede var højere rangeret (højere ranking) på søgemaskinens udvalg. Samtidig udstråler det troværdighed og gyldighed, når dine billeder og din hjemmeside er noget af det første, som dukker op ved en online søgning.

Gode billeder med din smartphone
Professionelle Portrætter

Skarpe stemningsbilleder

– Fang dine besøgende

Vi fotografer fortælle historier med vores billeder. Min opgave er at fortælle din historie.
En visuel storytelling giver meget mere værdi, når billederne, der bruges, kun er skabt for netop denne fortælling. Det vil ikke give dig værdi at bruge stock photos. Du vil få så meget mere ud af at bruge dine egne, professionelle billeder, der ikke kan findes andre steder.

Virksomheder, der sælger services, som for eksempel advokatfirmaer og bogholderi, kan have lidt udfordringer med at fortælle deres visuelle historie, da de hver især sælger en service, og ikke et håndgribeligt produkt. En professionel fotograf ved, hvordan man fortæller historien i billeder, uanset om du sælger fysiske produkter eller services. Snak med en fotograf omkring din virksomhed og dets vision, og en fotograf vil kunne udnytte disse informationer til at skabe billeder målrettet dit kundesegment – og til nye, potentielle kunder.

Professionelle stemningsbilleder kan også være med til at gøre din hjemmeside mere betagende. Derudover bør du bruge disse typer billeder i blogindlæg, sociale og brugeraktive medier som Twitter, Pinterest, Google My Business og mange flere. Men også i offline-universet er dit billedmateriale særligt værdifuldt. Her kan du bruge det i brochurer, flyers, posters og pjecer.

Professionelle Portrætter

Kvalitet til dine kunder

– Dit brand, afspejler dit produkt

Ved at bruge en kvalificeret fotograf til at tage professionelle billeder til din markedsføring, har du allerede lagt fundamentet for succes. Billederne skal være af kvalitet, og potentielle kunder skal aldrig være i tvivl om kvaliteten af din virksomhed eller brand.

Dine billeder repræsenterer dit brand. Så enkelt er det. Billeder viser dine kunder, hvad du kan tilbyde dem, og det er bedre end at fortælle dem det. Her er vi tilbage til show it, don’t tell it. Dine kunder er intelligente mennesker, og er klar over, at en tekst sort på hvidt ikke altid giver det forventede resultat, når de så modtager produktet eller ydelsen. De har brug for at se det, før de tror det. Vis dem, hvad du har at tilbyde – med hjælp fra en professionel fotograf.

Nu har du fået fem gode grunde til, hvorfor det er en god idé at bruge professionelle billeder i din markedsføring, krydret med anbefalinger om at bruge en professionel fotograf. Men hvorfor er det en god idé at investere i en professionel fotograf, når du nu har et godt kamera selv?

Vil du ikke skyde din billeder selv?
– Så investere i det mindste i en dygtig fotograf:

Du har måske allerede et kamera, eller måske har du netop købt den nyeste smartphone med flere kameraer, der lover kvalitet i topklasse. Hvorfor er det så, at jeg alligevel anbefaler at investere i en professionel fotograf?

Det er der flere grunde til. Et skarpt, fængende og æstetisk billede er ikke kun skabt af det rigtige udstyr, men også fotografen bag. En fotograf er ikke kun sit udstyr, men også ekspert i at forstå koncepter, lys, vinkler, beskæring, location, redigering og at udvælge hvilke billeder, der kan noget ekstraordinært.

Det ligger i ordet professionel, at jeg lever af mit håndværk, og det betyder også, at jeg arbejder med billeder og film hver eneste dag. Det har jeg gjort siden 2009, flere tusinde timers arbejde, som hver især har bidrager til at udvikle mine tekniske færdigheder og faglighed.

Mange virksomheder investerer i professionelle fotografer. Det gør de, fordi de ved, at deres markedsføring og branding afhænger af stærke og visuelle virkemidler. De gør det også, fordi de rigtige billeder er med til at bygge virksomheden op. Det er lige meget, om du er en lille lokal virksomhed i Odense eller har et internationalt firma med hovedsæde i New York: du bør lade en professionel fotograf være en del af dine virksomhedsomkostninger. Se det som et uvurderligt aktiv, ligesom dygtige og loyale medarbejdere er det for dig. Billeder skabt af en professionel vil bidrage til at booste din virksomhed, tiltrække nye kunder og øge troværdigheden for de eksisterende. Jeg kan ikke understrege nok, at dette er ”gaven, der bliver ved med at give”, selvom den er forklædt som en udgift.

Jo mere du bruger på at optimere kvaliteten af dit brand, desto flere kvalitetskunder får du. Man ligger som man har redt, og du vil selvfølgelig sætte barren højest, når det gælder din virksomhed.

Overbevist? Jeg vil til hver en tid anbefale at få en professionel fotograf til at varetage opgaven, men jeg forstår også godt, hvis du selv vil prøve med dit eget udstyr. Det kan også være, at du rigtig gerne vil hyre en fotograf, men at økonomien ikke er til det. Uanset hvad, så har jeg produceret en guide til dig, der vil skyde billederne eller video selv med en smartphone.

Gode billeder med din smartphone

Tag bedre billeder med din smartphone

..til forskellige opgaver

Uanset om du skyder et nyt portræt, produktbilleder eller fotos til sociale medier, anbefaler jeg at begynde fra begyndelsen: Sørg for, at dit udstyr er i orden. Rengør dit kamera og skærm med skærmrens og en microfiberklud, så objektivet er helt ren. Det er vigtigt, at du anvender renseprodukter, som ikke forårsager ridser eller på anden måde skader dine objektiver og/eller skærm.
Så kan vi komme i gang!

Bedre billeder og video med din smartphone
Bedre billeder og video med din smartphone

Sådan skyder du gode portræt billeder med din smartphone

Måske mangler du et nyt, flot billede af dig selv eller dine ansatte til dine sociale medier eller til din hjemmeside. Dit portræt er dit online førstehåndsindtryk, og du vil derfor sikre, at du virker tiltalende overfor potentielle kunder, farligt dygtig overfor konkurrenter og tillidsfuld over for samarbejdspartnere.
Det er en rigtig god idé at få en ven eller kollega til at hjælpe dig. En selfie bare ikke optimalt for et portræt. Du har brug for en, som han holde din smartphone, tjekke baggrunden, beskæringen, hjælpe med din posering og tage selve billedet.

Har du ikke mulighed for at få hjælp, kan du anvende en tripod eller stable nogen bøger sammen og sætte din smartphone derpå, og derefter bruge self-timeren.

Her følger en lille guide til, hvad du skal forberede inden, og hvordan du skal tage et flot nyt profilbillede:

1: Lys
Du har brug for en lyskilde. En naturlig lyskilde er solen, og du kan tage billedet udenfor eller indenfor foran et vindue. Her vil lyset brydes af vinduet og bliver ofte ”blødt” og lækkert. Et godt lys er essentielt for at tage et godt billede, og du vil selvfølgelig også ses mere tydeligt på billedet på grund af det. Er lyset godt, kan du med fordel bruge funktionen ”portræt” på din smartphone, når du tager billedet. Det giver et mere appellerende udtryk, fordi ”portræt”-funktionen simulerer dybderne i billedet, som man også ser det med et professionelt kamera. Er lyset dog ikke stærkt nok, for eksempel i svagt oplyste rum, så undgå denne funktion, da den kan forringe kvaliteten.

2: Baggrunden
Vælg en neutral baggrund. Vær sikker på, at baggrunden er ren og pæn, især hvis du vælger at skyde portrættet i jeres kontormiljø. Du kan med fordel vælge en hvid eller ensfarvet væg, en murstensmur eller en anden simpel løsning, som ikke fjerner fokus fra dit ansigt.

3: Påklædning
Prøv dig frem med forskellige outfits, forskellige poseringer og udtryk. Det er altid en god idé at tage mange billeder med forskellig påklædning, baggrund og udtryk, så du skaber et bredt udvalg, og kan vælge forskellige profilbilleder til forskellige medier for at tilpasse dig de enkelte situationer. For eksempel bør dit profilbillede på LinkedIn fremstå seriøst, professionelt og imødekommende, mens det på Facebook kan være mere afslappet. Du bør vælge tøj i neutrale farver, gerne langærmede skjorter eller blazere. Undgå logos, mønstre og meget stærke farver – og undgå også rulleklaver. Har du smykker på, så lad dem være simple og ikke iøjnefaldende, da det vil tage fokus fra dit ansigt.

Baggrund og beskæring

Tænk baggrund og beskæring

En rodet baggrund og dårlig beskæring er ofte de to fejl, jeg ser virksomhederne begår, når de selv skyder deres billeder.
Her viser jeg hvordan du undgår dem

Sådan kan gøre din portrætter endnu bedre

Gå tættere på, så simpelt er det

Har du skudt et portræt og syntes du at der mangler lidt liv, personlighed eller er det bare ikke interessant nok?
Så prøv at gå tættere på personen og oplev en helt ny verden.

Slør baggrund på dine portrætter

Er det sløret er det perfekt

Her mener jeg ikke dit motiv, men derimod baggrunden.
Ved at sløre din baggrund fasteholdes fokus på motivet / personen, som du fotografere.

Sådan skyder du gode produktbilleder med din smartphone
…eller dit kamera

1: Framing
Framing er at iscenesætte eller komponere billedet, så at det i sidste ende vil drage seernes øjne til fotografiet. Med andre ord: det er at placere komponenterne i billedet, så du skaber opmærksomhed og blikfang. Det handler om at bruge æstetik, farver, lys og rytme i billedet for at skabe den rigtige frame. Måske det lyder lidt kompliceret, og de mere kunstneriske framinger overlader du til professionelle, men du kan sagtens selv skabe flotte og iøjnefaldende frames selv. Faktisk kan du få dit kamera til at hjælpe dig.

Ligesom man i boligmarkedet sværger til ”beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed”, så tyer den dygtige fotograf til ”komposition, komposition, komposition”. Altså: framing er komposition, og framing er afgørende! Når du har styr på framingen, kan du bevæge dig videre i processen. Her er en lille guide til de næste steps:

2: Drop digital zoom
Sørg for at kende dit udstyrs muligheder. Det er en god idé at undgå at anvende digitalt zoom på de fleste smartphones, da de vil medføre et mere grynet billede. Du vil selvfølgelig have dit produktbillede til at stå knivskarpt, og derfor anbefaler jeg at du manuelt zoomer ind på objektet, eller går tættere på produktet.

3: Lys
Find det rigtige lys. Nogle gange lettere sagt end gjort, men gøres skal det. Hvis du ikke har et fotostudie eller professionelt lys, må du finde de lyskilder, der er. Undgå at bruge blitzen fra en iPhone, for du vil ikke få et godt resultat ud af det, da lyset vil blive for ”hårdt” da lyskilden er lille i forhold til motivet/produktet. I stedet bør du kigge efter naturlige lyskilder. Det kan være solen, indendørslys – og hvis du vil give et kreativt twist, kan du anvende lyset fra tændte stearinlys. Når der er tale om produktbilleder, er det dog som udgangspunkt bedst at gå efter et stærkt lys, så du kan få produktet i fokus.

4: Stabile billeder
Brug en tripod, medmindre du har en meget sikker hånd. Der er en grund til, at professionelle fotografer har stativer: det giver stabile billeder. Vi har alle ærgret os over et billede, vi selv har taget, som blev uskarpt, sløret eller skævt, fordi vi rystede på hånden, da vi tog det. Det er guld værd at have sikre hænder, men du løber længst på literen med et stativ og vil da sikrer, at dine billeder er skarpe og stillestående – hver gang! Du kan faktisk finde flere smarte tripod-løsninger, som er små og praktiske, og som gør forskellen. Tjek power eller Elgiganten.

5: Et “rent” produkt
Det lyder måske banalt, men overser du dette, er billedet intet værd, uanset hvor godt lyset og framingen er, samt alle de andre forberedelser, du har gjort dig. Sørg for at du tager billedet af et produkt uden fejl. Produktet skal være rent, fejlfrit og ubrugt. Det skal også positioneres, så det ser sådan ud, som du gerne vil sælge det. En halskæde, hvor låsen er viklet ind i kæden, eller en emballage med ridser er no go.

6: Opbevaring af billederne
Vær opmærksom på, hvor du gemmer dine billeder. Der findes forskellige services, som for eksempel iCloud, Dropbox og Google Photos, hvor du kan opbevare dine billeder. De kan være meget praktiske, men ikke alle services gemmer dine billeder i højeste opløsning, hvilket er et problem, når du gerne vil anvende billederne til professionelle formål. Hvis du ikke har noget imod at billedkvaliteten forringes, så længe du kan gemme flere i opbevaringsservicen, no problem. Men du vil gerne have et stort lager uden at gå på kompromis med kvaliteten, og derfor er det fordelagtigt at investere i en service, hvor du kan gemme hver eneste pixel i dine billeder – og samtidig have mulighed for at fylde flere billeder på ”lageret”. Her er DropBox, Google drev eller Microsoft OneDrive et godt bud.

Tag bedre billeder med din smartphone
Sådan skyder du produktbilleder selv
Bedste billede redigerings program til sin smartphone

De bedste 5 fotoapps til billedredigering

Find en god fotoapp, som du kan efterredigere dine udvalgte billeder i. Her gælder det ikke om at finde et filter, men en app hvor du kan justere lidt mere.
Der findes et hav af forskellige apps eller programmer, både brugervenlige og lidt mere avancerede. Her kan du gøre små justeringer som for eksempel at beskære billedet, fjerne en plet i ansigtet eller oplyse billedet lidt mere. Jeg kan personligt anbefale Google Snapseed, som er en gratis app til IOS og Android med mange fine basisfunktioner og lidt ekstra lir. Det er en super app til at redigere portrætbilleder og landskabsbilleder med.